آموزش عکاسی از شیشه

رمز و راز‌های عکاسی صنعتی از شیشه و بلور را بیاموزید

عکاسی صنعتی از شیشه و بلور به دلیل درخشندگی و براق بودن جنس آن، مهارت زیادی در نورپردازی و نمایان سازی ظرافت های ساخت آن در عکس می بایست داشت که تنها توسط تیم عکاسی حرفه ای قابل انجام می باشد. نمایش شکست های شیشه بدون بازتاب اضافی نور هنری است که تنها یک عکاس حرفه ای قادر به انجام آن است. در نظر داشته باشید عکاسی صنعتی از بلور با عکاسی صنعتی از شیشه اندکی تفاوت دارد. جنس بلور از شیشه شفاف تر است و انعکاس نور بیشتری نسبت به شیشه دارد. در عکاسی از بلور زاویه بی اندازه تاثیرگذار است و خود بلور زاویه ی منحصر به فرد خود را دارد. یکی از مهمترین تکنیک ها در عکاسی از شیشه و بلور انجام عکسبرداری به صورت بک لایت است، بدین صورت است که انعکاس کمتر می شود و شکل بلور یا شیشه با شکست ها و انحناهایی که دارد به خوبی در تصویر نمایش داده می شود.برای جلوه ی بیشتر عکس از شیشه یا بلور بهتر است، پس زمینه تصویرمان تیره باشد تا درخشندگی و قوس های سوژه مورد نظر به خوبی نشان داده شود و بیننده با یک نگاه از تصویر متوجه شود که طرح شیشه یا بلور دقیقا به چه شکل است.

مطالب مرتبط : عکاسی صنعتی از اشیا براق

عکاسی صنعتی از شیشه و بلور

عکاسی صنعتی از شیشه و بلور یکی از چالش برانگیز ترین حیطه‌های هنر عکاسی است. مطمئناً شما نیز تا به حال حداقل یک بار در زندگی تان سعی کرده اید که از ویترین یک مغازه، از پشت شیشه ماشین، از یک شی در موزه که پشت محفظه شیشه ای قرار دارد، یا از یک آکواریوم عکس بگیرید. اگر این کار را امتحان کرده باشید، حتما برای تان پیش آمده است که با دیدن نتیجه کار کاملا دلسرد شوید.

اما باید بگوییم که عکاسی از شیشه آنقدر‌ها هم کار حضرت فیل نیست! با رعایت چند تکنیک ساده اما کاربردی، می‌توانید این کار را انجام دهید. زمانی که تکنیک‌های عکاسی از شیشه را یاد بگیرید، دنیای جدیدی از هنر عکاسی پیش روی تان گشوده خواهد شد!

 

 

 

  1. با این روش به خوبی شیشه و بلور را تمیز‌ کنید.

اولین و مهم ترین قدم در عکاسی صنعتی از شیشه و بلور، تمیز‌ کردن آن است. شما باید شیشه و یا بلور را قبل از عکاسی، به خوبی از هر آلودگی پاک کنید. چرا که کوچکترین گرد و خاک و یا ذرات غبار روی آن نیز در عکس دیده خواهد شد. حال سوال این است که با چه وسیله ای می‌توان شیشه و بلور را به خوبی پاک کرد؟ دستمال توالت و شیشه پاک کن گزینه‌های بسیار مناسبی برای پاک کردن لکه و اثر انگشت از روی شیشه و بلور هستند. خوشبختانه نیازی نیست راه دوری برویم چرا که این گزینه‌ها به راحتی در هر خانه ای پیدا می‌شوند. برای پاک کردن ذرات غبار و گرد خاک نیز می‌توانید از هوای فشرده شده استفاده کنید.

عکاسی صنعتی از جسمی‌ درون محفظه شیشه ای

 

  1. در فاصله نزدیک قرار بگیرید.

اگر سعی دارید از چیزی که پشت یک شیشه یا پنجره قرار دارد عکس بگیرید، سعی کنید دوربین را به شیشه بچسبانید. این کار باعث می‌شود که لنز دوربین از ثبات بیشتری برخوردار شود. همچنین، باعث می‌شود که سرعت شاتر دوربین پایین تر بیاید و نور بیشتری وارد دوربین شود. اگر نمی‌توانید دوربین را کاملا در نزدیکی شیشه قرار دهید، سعی کنید قسمتی از آن شیش ه یا پنجره را پیدا کنید که کمی‌ سایه روی آن افتاده باشد.

دوربین را به نحوی قرار دهید که زاویه ای 90 درجه با شیشه یا پنجره ایجاد کند. اگر این زاویه به هم بخورد، خواهید دید که شکست نور اتفاق می‌افتد و عکس شما تیره می‌شود. زمانی که دوربین را در نزدیکی پنجره یا شیشه قرار می‌دهید، به زاویه آن کاملا دقت کنید. دوربین باید کاملا عمود بر پنجره قرار گرفته باشد. در این صورت عکس شما بسیار واضح تر خواهد شد.

 

  1. با این روش به سادگی بک لایت ایجاد کنید.

روش‌های گوناگونی را می‌توان برای ایجاد بک لایت به کار برد. اما تمام این روش‌ها ملزم به تجهیزات خاصی نیستند. در واقع شما می‌توانید با تکنیک‌های ساده ای نیز نو پشت یا همان بک لایت را ایجاد کنید.

برای مثال، می‌توانید یک از تکه بزرگ پلاستیک یا حتی یک ورق بزرگ کاغذ سفید استفاده کنید و آن را با دو اسپید لایت، نور پردازی کنید. در این حالت، سوژه عکاسی هم از سمت اسپید لایت‌ها نور دریافت می‌کند، و هم بازتاب نور پس زمینه را دریافت خواهد کرد.

اگر سافت باکس دارید، می‌توانید از آن به عنوان یک پس زمینه سفید استفاده کنید. در واقع این کار در عکاسی تبلیغاتی بسیار رایج است. من از یک دیفیوزر بزرگ استفاده کردم و مشت آن یک اسپید لایت قرار دادم. هرچه اسپید لایت از دیفیوزر دور تر باشد، نور لطیف تری خواهیم داشت. اگر به هنگام عکس برداری متوجه وجود لکه‌های نور در عکس می‌شوید و می‌خواهید که نور یکسان تری در کل تصویر داشته باشید، منبع نور را از دیفیوزر دورتر کنید.

 

بهترین روش‌های عکاسی از شیشه و بلور

 

  1. تکنیک پارچه برای عکاسی از شیشه

به هنگام عکاسی از شیشه، و یا از پشت پنجره یا محفظه‌های شیشه ای، امکان این که شکست نور اتفاق بیفتد زیاد است. یک راه بسیار کاربردی و خوب برای کاهش میزان شکست نور این است که از این روش استفاده کنید:

اگر می‌خواهید از جسمی‌ پشت یک شیشه یا پنجره عکس بگیرید، لنز دوربین را به شیشه بچسبانید. سپس لنز دوربین را با یک پارچه تیره رنگ بپوشانید. این پارچه از ورود نور به فضای کوچک میان لنز و شیشه جلوگیری خواهد کرد. به این صورت شما می‌توانید تمرکز بیشتری روی سوژه عکاسی تان داشته باشید.

 

  1. زمان مناسب برای عکاسی از شیشه را بدانید.

به هنگام عکاسی صنعتی از شیشه و بلور، نورپردازی یکی از مهم ترین عواملی است که می‌تواند عکس شما را تبدیل به یک عکس موفق کند. البته برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند. به این معنی که نورپردازی اشتباه، می‌تواند یک عکس عالی را کاملاً خراب کند. نور طبیعی زرد یا زرد متمایل به نارنجی که صبح زود و یا به هنگام سحر می‌بینیم، مناسب ترین نور طبیعی برای عکاسی از شیشه و بلور است. این نور بسیار لطیف و ملایم است و باعث می‌شود که شیشه و بلور به خوبی در عکس دیده بشوند، و در عین حال، درخشش بیش از حد نداشته باشند. اگر امکان استفاده از نور طبیعی را ندارید، سعی کنید از نور مصنوعی ضعیف و ملایم زرد رنگی استفاده کنید.

 پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد نور پردازی ، مقاله آموزش نورپردازی در عکاسی صنعتی را مطالعه فرمایید.

 

  1. از یک پس زمینه خام استفاده کنید.

برای عکاسی صنعتی از شیشه و بلور بهتر است که از یک پس زمینه خام و ساده استفاده کنید. این پس زمینه باید نه بیش از حد روشن باشد و نه بیش از حد تیره. برای مثال، می‌توانید سعی کنید یک دیوار کرمی‌ رنگ یا خاکستری رنگ پیدا کنید. همچنین می‌توانید از یک رومیز‌ی به همین رنگ استفاده نمایید.

  1. تعداد رنگ‌ها را کاهش دهید.

اگر می‌خواهید از یک جسم شیشه ای در یک پس زمینه رنگی استفاده کنید، و یا می‌خواهید که در کنار جسم شیشه ای مورد نظرتان اجسام رنگی دیگری نیز قرار دهید، سعی کنید از حداقل رنگ‌های ممکن استفاده نمایید. به محض این که رنگ‌های دوم و سوم را وارد کادر عکس کنید، متوجه می‌شوید که شکست نور با شدت بیشتری اتفاق می‌ افتد و حالت ناخوشایند تری به خودش می‌گیرد. این موضوع باعث خواهد شد که توجه بیننده عکس شما از سوژه عکاسی پرت شود. بنابراین سعی کنید از تعداد رنگ‌های کمتری در عکس خود استفاده کنید.

 

با این روش‌ها از شیشه و بلور عکاسی کنید


برای مشاهده ادامه مطلب به لینک روبرو مراجعه کنید >>>> عکاسی از شیشه 

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد عکاسی صنعتی ، پیشنهاد میکنیم مقاله عکاسی صنعتی حرفه ای را مطالعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.