شرایط طلاق


شرایط طلاق : ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی و شادکامی برای شما عزیزان و دوستان همراه ، در ادامه بحث از ازدواج تا طلاق در این شماره قصد داریم که به موضوع طلاق بپردزیم . میدانید که دو بحث ازدواج و طلاق از گسترده ترین بحث های اجتماعی و خانوادگی هستند که گاهی بر تمام جوانب زندگی فرد تاثیر مستقیم دارند.  

با امید استحکام هرچه بیشتر پایه های زندگی و رشته های پیوندتان گفت و گوی انجام شده با جناب آقای سعید اسماعیلی ، بازپرس ویژه ی دادسرای تهران ، را با هم میخوانیم .

شرایط طلاق برای زن

جناب بازپرس، در شماره قبل بحث فسخ ناتمام ماند . لطفا ضمن ادامه بقیه ی صحبتتان درباره ی شرایط طلاق نیز توضیح بفرمایید.

  در باب موضوع فسخ ، لازم به ذکر است که در قانون مدنی سال ۱۳۰۷ و همچنین قانون حمایت از خانواده ی سال ۱۳۵۳ مواردی از جمله عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه ، حبس مرد ، مجهول المکان بودن یا متواری بودن مرد ، اعتیاد مرد و یا داشتن مشکلات جنسی و یا بیماری های خاص ذکر شده است که حق فسخ در صورت وجود این موارد به زن داده میشود .

 

شرایط طلاق ، فسخ نکاح

 

فسخ نکاح

 

البته در فسخ نکاح علاوه بر آگاهی و فوریت ، اثبات امر به عهده ی مدعی است که در صورت عدم اثبات دلایل برای فسخ ، امکان فسخ وجود ندارد و همان گونه که در شماره ی قبل نیز ذکر شد ، خیار ( اختیار ) فسخ فوری است که برای نمونه به مثالی که برای ماده ی ۱۱۲۸ قانون مدنی آوردیم اشاره میکنیم که اگر برای مثال مهندس بودن مرد شرط ازدواج برای زن باشد ، مرد نیز با علم به این موضوع عنوان کند که مهندس است ؛ اما پس از عقد معلوم شود که او چنین سمت و تحصیلاتی ندارد ، زن حق فسخ دارد که باید فورا اقدام نماید ، اما اگر پس از علم به این مورد برای فسخ اقدام ننماید ، این حق از او ساقط میشود.

 

شرایط طلاق | موسسه حقوقی | طلاق توافقی | مهریه

 

طلاق

 

مطالبی که تا اینجا ذکر شد ، در خصوص انحلال عقد نکاح بود که در ازدواج موقت با انقضای مدت یا بذل مدت از طرف زوج منحل میشود و از موارد دیگر در خصوص فسخ نکاح دایم بود که توضیحات آن بطور مشروح بیان کردیم . در ادامه ، میخواهیم در خصوص نوع دیگری از انحلال به نام طلاق صحبت کنیم . متاسفانه در جامعه ی ما بنا به شرطی که در دو شماره اول موضوع ازدواج تا طلاق عنوان کردیم به لحاظ صحیح ازدواج ننمودن و اصولی قدم برنداشتن منجر به تصمیمی غلط اما درست به نام طلاق میشود.

شرایط طلاق و تاثیرات آن

تاثیر طلاق در روحیه ی زن ومرد

 

(غلط) از آن جهت که طلاق امری مذموم است و در هر طلاق علاوه بر خسارت های مالی و مادی و حیثیتی ، خسارات فراوان تری در روحیه ی زن و مرد میگذارد که گاهی حتی تا آخر عمر قابل جبران نیست ؛ و ( درست ) از آن جهت که شاید ادامه ی زندگی با وضعیتی نامطلوب که هر روز موجب بروز ضررهای روحی – روانی به طرفین میگردد با طلاق کمتر شود .

 

شرایط طلاق | موسسه حقوقی | طلاق توافقی | مهریه

 

 

شرایط طلاق در قانوم مدنی

شرایط طلاق و چگونگی آن در قانون مدنی ایران :

 

در ماده ی ۱۱۳۳ قانون مدنی آمده است :

مرد میتواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد ؛ یعنی مردها هر زمانی که اراده کنند با پرداخت کلیه ی حق و حقوق زن میتوانند زن خود را طلاق دهند . البته این بدان معنا نیست که زن نمیتواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، زیرا همان گونه که در ماده ی ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی – به شرطی که میگذرد – زن نیز میتواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید و دادگاه مرد را مجبور به طلاق میکند .

برای خواندن ادامه این مطلب به سایت موسسه حقوقی و به مقاله شرایط طلاق رجوع کنید.

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.